8. okt. 2008

Årets foreldremøte + tv


Så var høstens foreldremøte overstått. Det er så kjedelig å høre på alle de personlige problemene og vanskene den enkelte ungen har. Eller mammaen og pappaen. Hver gang blir det nevnt at dette skal tas opp på foreldresamtalen eller når vi deles opp i basene. Men, allikevel må vi sitte der å trøkke på små små stoler, mens vi forsiktig guides gjennom bleieskiftproblemer, er min unge snart klar til å gå på do og slutt med bleie, jeg føler at dere ikke ser mitt barn, mitt barn føler seg utrygg.... bla bla bla. Dette er ikke et felles problem for alle. Vi har alle saker som vi ønsker å rette opp til fordel for vårt eget barn. Men, det er ikke interessant for alle de andre foreldrene. Det er 71 barn i barnehagen, så da er det jo lett å tenke seg hvor mange foreldrepar som sitter der og må høre på alt dette.
Vi er i alle fall kjempe fornøyd med vår barnehage. Sander elsker å være der. På søndag ettermiddag begynner han å snakke om barnehagen igjen. Gleder seg til å komme tilbake på mandag. Vi synes de gjør en stor jobb. Når det er 71 barn der, kan jeg ikke forvente at hver og en av de som er der på ettermiddagen skal kunne avlegge en rapport på hva mitt barn har gjort i løpet av en dag. Men, i går satt det altså foreldre og nærmest krevde det. De følte at de ikke ble sett og at ingen kunne si nøyaktig hva deres barn hadde opplevd, spist, antall bleier, innholdet i bleiene osv... Men, hvordan skal de klare det da? Det er ikke en voksen per barn som er der fra han/hun kommer til den skal hjem. Jeg tenker som så at er det ingen spesielle beskjeder til meg eller pappa Petter, så har han hatt en fin dag da. Matboksen er som regel full av skorper o.l, så jeg vet hvor mye han har spist.
Jeg synes de er flinke til å fortelle meg ting hvis det er noe. Om han ikke har spist eller sovet. Om han har sloss eller vært slem mot noen. Eller om noen har vært slemme mot han. Eller om han har slått seg. Har det hendt noe ringer de eller legger lapp i hyllen hans. Hver dag skiver de en liten historie i en bok om hva basen har gjort i løpet av dagen. Denne ligger i garderoben. Vi får mail om felles informasjon og kopi av denne henger på oppslagstavlen i garderoben. De tar bilder i løpet av dagen som ruller og går på en stor flatskjerm i fellesrommet på ettermiddagen. Soveskjema og bleieskiftskjema henger på døra. Hva mer kan man kreve da?

Vi skal lære opp våre barn til å bli selvstendige individer og da må vi lære oss å slippe taket og kontrollen i de timene de er i barnehagen.

En helt annen ting... I morgen skal Petter ut på reise igjen... Jeg har tatt opp Himmelblå fra søndag, Hvaler fra mandag og Greys fra i går. Å som jeg gleder meg til en pledd og kubbelys kveld helt alene i morgen. :-)

Ingen kommentarer: