16. aug. 2008

Likestillingen skviser ut gentelmannen

Vil vi kvinner ha 100 % likestilling? Hvor blir det av gentemannen oppe i alt dette? Jeg vil bare bli vartet opp og tatt vare på en gang i blandt, men ha lik lønn for likt arbeid. Er dette mulig å gjennomføre eller for mye forlangt? Disse to tingene har jo ingen ting med hverandre å gjøre. Men, jeg ønsker allikevel å sette de inn i samme tekst.
Ta en helt vanlig dag på togstasjonen. Eksempelvis Lillestrøm stasjon. Klokken er rett før åtte og perrongen er full. Full av både menn og kvinner. Unge og gamle. Toget kommer glidene inn. Åpner dørene. Og vips! Der forsvant både "damene først"-holdning og det å hjelpe noen av eller på. Gentelmannen har gått opp i røyk. De trenger seg på. Om å gjøre å komme seg inn først og sitte. Eldre kvinner og gjerne gravide jenter kan bare stå der i trengselen, for mannen må sitte. Jeg har ved et tilfelle nesten havnet mellom toget og perrongen pga en meget travel businessmann som skulle først inn. Sånn er ikke hyggelig synes jeg.
Merker at jeg får litt sånne rødstrømpe-tendenser her nå. Ikke meningen det. Men, det er vel noen som kjenner seg igjen her?
Liker godt den reklameserien som gikk på tv. "Vi relanserer service". Var vel SAS tror jeg. Filmer som forestiller "gamledager". Før i tida ble man tydeligvis vinket over gaten. Noen holdt opp døra, en strømmet til for å hjelpe deg med å fylle bensin. Er det ikke litt godt å ha det sånn i blandt da? Alt var nok ikke bedre før, men i den hektiske hverdagen vi lever i nå, så glemmer vi nok å ta litt vare på hverandre. Det kan jo være likestilling, selv om kvinner ønsker seg en gentlemann vel? Det handle om å bli varta opp. Kvinner kan godt varte opp menn også. Men, det at noen styrter til for å hjelpe med en tung koffert eller barnevogna inn på toget, synes jeg er stas. Man skal liksom ikke behøve å spørre.
Det er nok ikke så lett for mannen bestandig heller da. Jeg ser den. Det finnes et hav av jernkvinner som på død og liv skal klare seg selv. Og de er det nok ikke så lett å varte opp eller hjelpe. Det er vel nettopp ordet "hjelpe" de hater. Men, slike kvinner synes på lang avstand. Og de er det bare å holde seg unna for den stakkars hvermannsen som prøver seg.

(Bare en liten digresjon sånn helt på siden. Nå som vi sitter på toget mener jeg.. Er det ok at noen kommer løpende inn på toget rett før åtte på morgenen. Presser seg ned mellom to personer...med en løkpølse med rekesalat!?!)

Ingen kommentarer: