10. nov. 2008

Trønderhelg

Flaksen fortsatte ikke helt til lottokupongen dessverre. Men, jeg vant i alle fall femti kr på flaxloddet mitt da.
Jeg hadde en fantastisk fin kveld på fredag. Etter alle shoppingen dro jeg hjem og lagde meg en enkel liten middag. Det er så kjedelig å lage til bare en. Blir veldig enkelt da. Tente alle kubbelysene mine og pakket meg inn i pleddet mitt. Koste meg skikkelig. Fyr i peisen hadde jeg til og meg. Pløyde gjennom hele gullrekka på NRK. (Jeg er fan av NRK merker jeg.)
Lørdag morgen sto jeg opp kl seks. Dro av gårde til Gardermoen for å ta fly til Trondheim. Petter var der med jobben sin. Møtte de andre ledsagerne ved gaten. Vi møtte alle de andre i baren på hotellet. Fikk oss en liten matbit før vi gikk ut i Trondheims solfylte by. Vandret opp til Nidarosdommen. Fikk omvisning der av en kjempe flink guide. Hun kunne virkelig leksa si. Spennende historie det der. Mens vi var der holdt de på å gjøre i stand til en konsert som skulle tv-overføres. "Krystallnatten" het det. Til minne om jødeforfølgelsen. Temaet var "Du passer ikke inn. Du er ikke en av oss. Du skal knuses". Krystallnatten er betegnelsen på natten mellom 9. og 10. november i 1938. Den 10. november var fortauene fulle av knust glass fra de jødiske forretningene, og dette var grunnen til at denne forfølgelsen fikk dette navnet. Etter Krystallnatten ble de tyske og østerrikske jødene ilagt en bot på 1 milliard mark, tilsvarende 4000 mark for hver enkelt jøde. Nå finnes vel ikke mark lenger. Men mener å huske at det skulle ganges med fire? Så da blir det vel ca 16000 pr hode. Ganske så mye det i 1938.
I midten av Nidarosdommen, på vei opp til alteret hadde de laget at liten berg av knust glass. Husker ikke helt eksakt, men det var tonnesvis med glass i alle fall. Veldig spesiell stemning.

Etter omvisningen vandret vi videre i Trondheim by. Tok oss et liten glass vin på veien. På "To rom og kjøkken" var det bestilt lunsj og vinsmaking. Jeg ble så glad. Har aldri vært på det før, så det var gøy. Og vi lært en hel masse. Petter og jeg gjør sånn ca alt feil når det gjelder oppbevaring av vår vin. Må hjem å skjerpe oss!
Etter smakingen fikk vi en helt nydelig fiskesuppe.
På vei tilbake til hotellet fikk vi med oss en annen pub som "kalte" oss inn i varmen. Koselig lite sted nede ved Nidelven.
Vel tilbake på hotellet hadde vi ca 25 minutter på oss til å skifte til middagen. Det var nok den siste puben sin skyld.
Heseblesende og nysminket (bare jeg da) kom vi ned i resepsjonen. Noen minutter for sent... Så gikk vi ut igjen. Ny vandring. Men, denne gangen ble det ikke så langt. Hensynet til høye heler og allerede slitne ben var lagt inn i programmet. Vi spiste på en restaurant som heter "Chablis". Ikke langt unna NTNU. 5-retters middag. Helt fantastisk mat og enda mer fantastisk vin. Vi kom jo dit som 23 vineksperter plutselig! Men, de holdt mål og vel så det. Ny vin til hver rett. Mmmm :-) De fem rettene var nydelige. Alle sammen. Mest fisk. Mmmm .-)

Vi hadde en virkelig hyggelig kveld alle sammen. Mange hyggelige folk. Vi begynner jo å bli litt kjent nå. Har vært sammen i anledninger før.

Dagen derpå ville Hanne (Petters jobbe-venninne) og mannen hennes Frode ut på ny byvandring, så vi hang oss på der. Han har gått på NTNU og er ganske kjent i Trondheim. Vi gikk først opp til skolen og så ned og rundt på gangveier langs vannet og i byen. Strålende sol og litt crispy luft. Deilig. Vi gikk i noen timer. Så satte vi oss på en cafe og tok en kaffe. Plutselig kom vi på at det var cupfinale. Vi hadde (dessverre) ikke så trua på Enga, så vi stresset ikke så voldsomt. Men, vi fant en pub med storskjerm som viste kampen. Vi ble ganske overraska da det viste 3-0 til Enga på skjermen. Det var en gjest i lokalet da vi kom. Ha ha, Enga mot Stabæk vekker ikke de helt store følelsene hos trønderne. Så desto bedre plass til oss. Vi spiste lunsj, jubla og kosa oss. Heia Enga! Synd for Stabæk som allerede hadde tatt på seg gull-trøyer. Men, de vant jo serien, så da var vel de trøyene vel fortjent allikevel. Røa vant også cup-finalen i år. Jippi! Alt er på stell. :-) Og Sander har selvfølgelig Vålerenga-genser i barnehagen i dag!
Etter kampen spurta vi bort på hotellet og hentet baggasjen. Rakk akkurat flybussen.
Vel hjemme ventet Sander som hadde savnet oss masse. Vi hadde selvfølgelig også savnet han en hel del. Gleder meg alltid til å kommer hjem til han.
Gøy at har blitt så stor at vi kan snakke i telefonen da. Gjør ting litt lettere det.

Vel hjemme i Oslo har uken startet med pøsende regnvær. Håper det letter litt i alle fall. Ha en fin uke alle sammen. Det skal jeg ha i alle fall :-)

Ingen kommentarer: