18. nov. 2008

Inspirasjon

Trenger du litt inspirasjon? Det finnes en del som verken gidder å jobbe eller gå på skole. Eller som ikke har ork, lyst eller troen på seg selv. I går fikk jeg servert en historie av en på jobben. Jeg synes den er så god at jeg bare må gjenfortelle den!
Min kollega fortalte meg om sine to nieser som i dag er i midten av tyve-årene.
For noen år tilbake gadd de ikke å gå på skole eller på jobb. De hadde ikke spes gode karakterer fra videregående. Til slutt begynte de å jobbe på Burger King (!) Etter en stund kom hun ene hjem med en gledelig nyhet. Burger King var villig til å satse på henne! Jippi, hun skulle da gjennom et lederprogram i kjeden. Da var det nok for foreldrene og tanter og onkler. De maste og maste. "Se litt fremover"! "Skal du jobbe der resten av livet"? "Nå må dere ta dere sammen og finne på noe mer fornuftig å gjøre"! Det ble surere og surere. Alle maste på dem i et kjør. Men, plutselig en dag gikk det opp et lys for de begge. De søkte seg inn på BI. Der kommer vel alle inn så lenge man betaler. BI har studier som passer for alle. Det er bare å finne noe man interesserer seg for. Og etter å ha tatt litt tak i seg selv og forstått at de var på god vei til å sløse bort livet på tull og ingenting, fant de hver sine interesser. Og dette ble utfallet:

Niese 1: Søkte seg inn på økonomiske studier. Fikk straks tilbud om jobb i et stort revisjonsfirma. Byttet ut sægging og "by-klær" med drakter og høye heler. Jobber med revisjon av store konsern innen Oil & Gas.

Niese 2: Søkte seg inn på Statsvitenskap. (Usikker på om dette er BI eller Blindern), men det var i alle fall det hun studerte. Etter et par år reiste hun til et stort og anerkjent University i USA. Der går det per i dag 35. 000 elver. Hun er best på skolen i amerikansk uterikspolitikk! De har en utmerkelse som går til 6 elever pr år. Av 35 .000.... Hun fikk den ene. I dag jobber hun med bistand og blir sendt rundt i verden på spennende og livgivende prosjekter! Hun har fått være med professorene fra skolen på møter. Som til vanlig forholder seg til statsledere i ulike land.

Jeg synes dette er så fantastisk. Og nei, det er ikke oppspinn. Hun som fortalte meg dette sitter rett ved meg og er så stolt som bare det. Hun forteller historien med glede til alle som vil høre på. Og det skjønner jeg. Det hadde jeg også gjort.

Jeg håper at mitt barn er så fornuftig at han vil studere og bli noe. Det tok tid for min del, men etter hvert kom jeg meg gjennom et høgskolestudium jeg også. Jeg hadde ikke hatt den jobben jeg har i dag hvis jeg ikke hadde tatt den skolen. Og jeg elsker denne jobben. Det er aldri for sent.
Jeg tror det må føles ganske meningsløst å ha en jobb bare for å lønn. Man tilbringer alt for mye tid på arbeidsplassen til at den skal være kjedelig.
Niesene takker og takker i dag for at familien aldri sluttet å mase på dem. De er så fornøyd med sin nye situasjon som de har slitt seg frem til. Nå er de der og de "are going places"!

Ble du inspirert??

Ingen kommentarer: