29. okt. 2009

Mariholtet, skade og svine-vaksine


I går var jeg på tur til Mariholtet med barselgruppa. Det er ca fire km å gå fra bilen. Sol og veldig kaldt. Deilig å gå. Vi hadde passet på å ta ut penger til kaffe og boller som ventet på oss der inne. Da vi hadde et par hundre meter igjen til målet, ringte mobilen min. "Barnehagen" lyser mot meg i displayet. De ringer kun hvis det er noe spes. Jeg skjønte med en gang at det var noe. Fikk beskjed om at Sander hadde skadet seg og var nå på vei til barnehagen igjen. Han hadde slått seg mens de var ute på tur. Fått en planke i panna. Et skikkelig kutt og mye blod. Stakkars gutten min. Jeg ble litt stressa. Ga beskjed til de andre om at de bare skulle gå videre. Jeg måtte snu med det samme. Men, så søte som de er, så snudde de sammen med meg. Bolle og kaffe var ikke så viktig for dem. Viktigere at jeg ikke måtte gå fire km gjennom skogen alene. Søtinger. Petter var på vei hjem fra Kongsberg, så han hadde også lang vei til barnehagen. De skulle se an skaden når han kom tilbake til barnehagen og evt møte meg på legevakta om det tok for lang tid for meg å komme dit.
Da vi endelig var tilbake til bilen (etter kappgang-fart) fikk jeg vite at de hadde fått renset såret skikkelig og stripset det. Ikke behov for noen sting. Han satt da og spiste med de andre. Ville ikke hjem. De skulle følge med på han videre og så gi meg beskjed om jeg skulle komme tidligere. I mens hadde de andre blitt enige om at de skulle gå på en cafe og ta en kaffe i stedet. Jeg bestemte meg for å bli med dem. Før vi dro fra parkeringsplassen skulle alle bare mate babyene i bilene. Jeg åpnet opp skinnposen og ble møtt av en lite sjarmerende stank. Nora, stakkars, lå og sov som en stein med bæsj opp til navelen ca. Sjarmis! Jeg måtte bare sette henne i setet og reise hjem. Hadde ikke klart å fjerne det med kun våtservietter. Dessuten var det kjempe kaldt ute i går. Men, barseljentene mine er jo bare helt utrolige da. To av de har nettopp hatt dåp og navndag og hadde rester fra selskapene sine hjemme. De dro hjem og hentet restene, mens jeg dro hjem for å spyle Nora og klærne hennes. Så kom de hjem til meg og fikk servert nydelig Nespresso-kaffe. Mye styr i løpet av få timer. Men, en herlig gåtur og en kjempe koselig "fika" hjemme hos meg.
Jeg dro tidlig for å hente Sander, mens jentene passet på Nora her hjemme.

I morgen skal Sander vaksineres mot svineinfluensa. Har fått time til han, så slipper vi å stå i lang kø med mange andre. Han har astma og er høyt oppe på lista over de førsteprioriterte. Jeg er også på listen. Under: "mødre med barn under 6 mnd". Men, vi er på syvende plass på prioriteringslista. Håper det ikke tar så lang tid før jeg får tatt den. Håper Petter får tatt den snart også. Vil jo ikke smitte barna våre. I alle fall ikke lille Nora som ikke kan vaksineres. Sander skal jo være i "trygghet" fra og med i morgen.

Ingen kommentarer: