21. mai 2009

Prosjektet er stoppet

Sånn bleie-messig har ikke dette vært en særlig god dag. Sander har hatt "uhell" ca hver gang han har måttet gå på do. Han har ikke skjønt poenget enda. Han sier i fra, men ikke før han er ferdig og trusa og buksa er helt våt. Er ikke særlig interessert i det hele tatt. Vi har bestemt oss for å legge dette på hylla litt. Litt dumt å gi opp med det samme. Men, han er verken klar eller interessert. Det kommer nok snart. Nå som han har begynt på stor avdeling i barnehagen og kjapt vil finne ut at han er nesten den eneste som bruker bleie, så vil han sikkert selv. Når det blir så varmt ute at han kan gå helt uten klær så blir det også lettere. Men, enn så lenge så stopper vi dette prosjektet.
Leste i dag en liste over tegn man skal se etter for å finne ut om barnet er klart eller ikke til å ta dette steget. Han viser ingen av disse tegnene. Så da er vel det et hint nok i seg selv.

Ellers har det vært en veldig avslappende fridag. Jeg har vært så sliten i dag. Begynner å ta på med denne magen. Sander og jeg har gravd opp all løvetann og raket osv. Petter har jobbet på terrassen. De tok seg en tur ut noen timer og da benyttet jeg sjansen til å sove litt på sofaen og se et par episoder av Brothers & Sisters. Blir jo aldri ferdig med den serien. Får aldri tid til å se på. Snart halvveis gjennom sesong to nå. Det har jo tatt ca tre- kvart-år eller noe sånt. Nå sover i alle fall Sander og Petter er ute på tur med fiskestanga si, så nå skal jeg hive meg over et par episoder til.
I morgen er det fri igjen. Men, jeg skal nok jobbe litt hjemme fra. Vikaren min begynner på mandag, så jeg har litt å forberede. Utenom det skal jeg bare nyte dagen. Mulig shopping med Caroline og Morten. Håper på det...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vi har også begynt så smått på dette prosjektet, men synes det er så lite info om hvordan man skal gå frem!! Merkelig, for det mangler jo ikke akkurat på tips & råd når det kommer til barn generelt! Kan ikke du nevne noen punkter fra den listen med tegn om de er klare? Hadde vært så kjekt å ha noe å gå etter... :-) Kristin

Solveig sa...

Hei Kristin! Har leste denne listen på Mammanett.no under barnets utvikling og pottetrening:
Tegn på at barnet er klar til å begynne med potte:

Barnet sier i fra når hun/han har tisset eller bæsjet i bleien

Barnet viser tegn til å vile kvitte seg med bleien

Det går lengre tider mellom hver gang bleien er våt, og den er kanskje tørr til bestemte tider

Han/hun kan trekke ned buksene av og på selv (Lær barnet dette!)

Barnet forstår enkle beskjeder

Vi er ikke der i det hele tatt faktisk... Lykke til ;-)

Moderen sa...

Barna sier som regel fra når de er klare selv. Både Erlend og Linnea ble plutselig klare, over natta. De må komme på det selv for at det skal funke tror jeg.. ikke stress m det!