23. mai 2008

Gøy på landet


Da S ble født bodde vi på Lambertseter i en 3-roms leilighet. Den ble etter hvert litt liten og vi fikk behov for noe større. Lommeboken bestemte at vi skulle flytte til Løvenstad på Nedre Romerike. Jeg var nok litt i tvil en stund, men tenkte at det ville være fint for S med litt landlige omgivelser og ikke vokse opp i Oslo hvor all dritten ser ut til å samle seg.
Men, jeg visste ikke da hvor feil man kan ta. For det første er det ikke noen landlige omgivelser der. Det er mer gress på Ekeberg. Hvis vi skal til en gård å se på dyra (hvilket S elsker...selv om en geit koster 40,- bare å beskue...) må vi kjøre bil et godt stykke. Mot Oslo.. Fra Lambertseter kunne vi bare gå til Ekeberg (EKT).
Hvis jeg vil shoppe kan jeg rusle meg en tur ned til Lillestrøm eller Strømmen, der har de alt jeg liker og mer. Mens på Lambertseter måtte jeg sette meg i bilen eller på banen for å gjøre mine innkjøp.
Men, det er ikke poenget mitt. Poenget er de rolige harmoniske forholdene som vi skulle omringes av på landet. Jeg har ikke oversikten over hvor mange av de hasjplantasjene som er avslørt det siste året "et sted på Østlandet" som faktisk ligger på Romerike. Eller hvor mange som har skadet seg eller dødd i trafikkulykker på Romerike. (Det være seg gutta som ligger og kjører bil med et baksete fullt av platinablonde venninner de vil imponere). Eller som vi alle kunne lese i media i går; tre jenter + en to åring fengslet i Bolivia grunnet kokainsmugling. Gjett hvor de kommer fra?? Romerike of course.
Hvor mange hasjplantasjer og "Boliviske fanger" bor det egentlig på Lambertseter?
Tidliger i år var det enn mann som slo i hjel en kompis på en hytte. For ikke å snakke om Orderud... eller den overgriper-lærer'n fra Nittedal, eller vannverksaken.. Partydopen herjer,og det samme gjør Tanja Hansen på Romerike.
Joda, det er gøy på landet. Så gøy at til og med Lommemannen fant veien til vår kommune.
Nei, det er godt vi har flyttet til trygge omgivelser utenfor Oslo by.

Det beste er at jeg elsker å bo der. S lærer den rette uttalen i barnehagen sin hvor det heter bannnan, kannnnin, parrrraply og LSK! Vi får se hvor dette ender. Foreløpig er det bare solskinn for vår del og vi vil ikke flytte oss en meter :-)
Nyt sommern i Oslo folkens. Kanskje vi kommer "innover" når vi får behov for å se kuer og sauer eller bare nyte synet av åpne gressletter.

2 kommentarer:

Anonym sa...

To innlegg pr dag:) Jeg mistenker at du har noen rolige dager på jobb..? :)(dvs: jeg også, siden jeg har lest innleggende dine gjennomsnittlig tre minutter etter at de er lagt ut...)

Som vanlig gøy og koselig å lese:) Ha en strålende helg søte:)

Anonym sa...

Hei Maria! Så hyggelig at du leser fortsatt. Har faktisk mye å gjøre. Selv om det ikke ser sånn ut. ha ha..god helg til deg også. klem :-)