10. feb. 2009

Musikkens minner

Det er veldig mye i mitt liv som styres av musikk. Og jeg, som alle andre, kan tenke meg et hav av sanger/grupper/artister som minner meg om noe spesielt eller om en person. Er det ikke rart at man bare ved å høre en sang på radioen straks kan settes inn i en situasjon fra gammelt av? Jeg kan plutselig huske hvor jeg var, hvem som var der og hva jeg hadde på meg. Omtrent... Selv om jeg har hørt sangen mange ganger, så er det alltid en spesiell situasjon som kommer frem fra glemselen.
I går fikk jeg ikke sove og ble i stedet liggende å tenke på hva slags musikk og hvilke artister som minner meg om noe eller noen. Det ble et ganske morsomst tankeeksperiment ut av det. Ta alle venninnene mine f. eks. Da kom jeg på musikk fra det glade 80-tallet og fra 90-tallet. I alle fall på de jeg har kjent lengst. Den jeg har kjent lengst og som jeg har vært venninne med nesten hele livet, er Marit. Marit minner meg om Debbie Gibson (Folish beat), Wet Wet Wet, Bros (!), Spagna (Call me!), Annie Lennox.... Kan nevne hele 80-tallet her egentlig. Lena kom inn i mitt liv sammen med Bon Jovi! Senere er det Reo Speedwagon som minner meg mest om henne. Og ikke minst Boats against the current med Olivia Newton-John. Mariannne der i mot, har jeg musikkminner fra Gamlebyklubben og den tiden der. Hun tenker jeg på når jeg hører Roxette og Ace og Bace (hahaha).
Merete ble jeg kjent med i 2. klasse på videregående. Året var 92 og vi hørte på JOKKE! "Gutta" spesielt minner meg om henne. Også Nirvana, Oasis, Guns 'n' Roses (vi var til og med på konsert!), Leftfield, Massive Attack, 4 non blonds, Cranberries, Robert Miles (kun "Children" i og for seg.) Pluss så mye mer. All musikk fra vi var russ 94 også. "Den du veit", Sing Halleluja, Mr. Vain. Karianne var også russ sammen med oss, så hun kommer under her, sammen med Heidi B. Men, er det noe som minner om Karianne så er det Informer! Makan til låt. Snow hadde en annen hit hvis jeg ikke husker helt feil.... Lady with the red dress on.... eller noe sånt? Og for ikke å glemme Hun er fri!!! Å for en låt. Heidi minner mest om Diana Kings Shy Guy. Og selvfølgelig Killing me softley.... Hun ble aldri lei. De tre sistnevnte henger også selvsagt tett sammen med all time favorite Melissa Etheridge og Alanis Morissette.
Elin som er min søster, minner meg om resten av musikk-verdnen... Vi har hørt på mye rart sammen. Petter minner bare om Klovner i Kamp, Madcon og Karpe Diem.
Jeg kunne ha skrevet i hele dag om dette. Det er så mye mye mer!

Jeg ønsker meg mange kommentarer og musikk-minner i dag! Hva har jeg glemt? Hva minner deg om noe spes! Fortell fortell!

Ingen kommentarer: