16. juli 2008

Halve ferien har allerede gått...

Nå er vi hjemom en liten tur for å vaske klær. Har vært borte i 11 dager allerede. Vi startet ferien med et heidundranes 60 års lag for pappaen til Petter. Man skal virkelig ikke undervurdere folk i den alderen. Makan til feststemte mennesker. Alle de unge gikk hjem først. Gamlinga holdt ut til morningen etter.
Vi dro til Tønsberg på søndagen. Lena, Marius og Cassandra tok i mot oss på sitt sommerparadis der nede. Det regnet som besatt hele søndag og mandag. Da er det ikke annet å gjøre enn å svi av noen av feriepengene på Farmandstredet da. Vi spiste en god lunsj på brygga i byen også. Tirsdag våknet Sander og jeg tidlig. Strålende sol!! Vi ville ikke vekke alle i hytta, så vi tok med oss et knekkebrød i hånda og gikk en morgen promenade på stranden. Rusla i vannkanten, skravlete og kasta steiner i vannet. Kjempe koselig var det. På vei tilbake møtte vi en gris.... jeg må innrømme at jeg trodde jeg så og hørte feil. Det er bare en bitte liten øy. Men, der sto den altså, inni krattet. Sander løp bort og kastet seg rundt halsen på den. Litt vågal muligens, men det gikk fint. Det var bare en liten stuegris som het Gosse. Eieren lovet at hun var snill, så da var det greit.
Resten av dagen, etter at de andre hadde stått opp, lå vi på brygga deres. Fisket krabber og fisk. Spiste is og solte oss. Noen, dvs alle utenom Sander og meg selv, badet også. Den kvelden grillet vi og kunne sitte ute. De fleste la seg, men Lena og jeg satt ute til halv fire tiden. Kjempe fin dag.
Onsdagen reiste vi fra Tønsberg og opp til vår egen hytte i Ål. Deilig med sol og stor terrasse. Torsdag dro vi ned til Gol og møtte Karianne, Tom, Julie og Linnea som kom fra Oslo for å besøke oss. Og Morten G som kom på motorsykkelen sin fra Aurland. Vi grillet og satt ute til langt på kveld. Det er så deilig med ferie!! Dagen etter reiste Morten videre, mens vi andre holdt oss inne i hytta. Regnvær og grått ute. Da kan de bli mye mas med to 2 åringer inne i hytta... men det gikk fint. Julie og Sander er venner og fiender om hverandre. Men, mest venner. De er så søte sammen. Klemmer og kysser hverandre titt og ofte.
Tom hadde de alene en morgen slik at vi andre fikk sove litt. Da vi våknet satt Sander og sang Vålerenga sanger og bannet på tysk! Hmmmm... :-)
Lørdagen dro Karianne, Julie, Sander og jeg til badeland i Gol. Tropicana på Pers. Sander har ikke badet på lenge, så han var kjempe redd i begynnelsen. Holdt seg fast rundt halsen min og nektet å få vann på seg. Vi fant et lite jungel-rom for de aller minste til slutt. Og der slapp han seg virkelig løs. Han kastet ut for skliene og spruta vann. Helt ellevill av glede.
Søndag dro vi til Langedrag for å besøke dyra. For et fantastisk sted. Vi fikk være med på mating av elg, gaupe, fjellrev, reinsdyr og ulv. Geiter og kaniner gikk fritt rundt på området. Sander og Julie koste seg masse. Og da koser vi oss også selvfølgelig.
Mandag morgen reiste familien Leirud hjem. Vi reiste hjem på tirsdag. Nå skal vi bare vaske klær og gjøre oss klare til neste ferie. Drar på fredag.

Lene og Morten har fått barn i løpet av ferien. Og de kommer til oss på middag i dag faktisk. Gleder oss til å hilse på Sebastian om en times tid.