4. nov. 2009

Svineinfluensavaksinering

I går var jeg på helsestasjonen med Nora til 3. mnd kontroll. Mens vi var der kom det en hel haug med folk innom for å spørre om de kunne bli vaksinert. I går var det ikke åpent for vaksinering. Da var det åpent for barn som skal til helt vanlig kontroll. Men, allikevel prøver folk å "lure" seg til å få vaksinen, selv om de ikke er i risikogruppene. Jeg blir helt svett av dette! Folk viser virkelig sitt sanne jeg og sitt rette ansikt i disse tider. Det er satt opp tider og prioriteringer fordi det ikke er nok vaksiner enda! Forstår ikke folk dette??? Enkelte prøver altså å presse seg selv foran andre som virkelig trenger det. Jeg blir helt målløs. Dette er jo ikke farlig så lenge man ikke har underliggende sykdommer eller er i en av risikogruppene. Min sønn har astma og når han blir syk, så blir han syk! Han kan holde på med en mild liten forkjølelse i ukesvis. Hoste til han kaster opp i uker etter at han egentlig har blitt frisk igjen. Han trenger denne vaksinen. Barn som er friske til vanlig trenger ikke stresse med dette. Petter og jeg skal også få vaksinen nå. Det er fordi vi har et barn under 6. mnd som ikke kan bli vaksinert. Derfor må vi passe på å ikke smitte henne.
Er folk virkelig så egoistiske og selvsentrerte at de prøver å presse seg forran dette??? Skjerpings folkens!!! Sett ting litt i perspektiv. Hvor mange av landets snart 5 millioner innbyggere har dødd av dette?
Norge befinner seg i europatoppen når det gjelder antall dødsfall knyttet til influensaen. Så langt har 13 mennesker mistet livet. 13!!! Med dette antallet regjerer vi altså på toppen av Europa. Tenk på det....
Puh! Dette måtte ut i dag kjente jeg.
Bill.merk "Sinna-Solis"

2 kommentarer:

irene sa...

Hei!
Vi har prøvd å få vaksinen selv pgr av Olivia, men det får vi ikke. Fått beskjed om at vi ikke er i risikogruppen selv om hun er under 6 mnd.
Så det er tydelig at leger mener forskjellig ting. Jeg er da en av de som har prøvd å snike meg til en vaksine gjennom mamma som har astma, men det gikk ikke. Synes absolutt at vi som småbarnsforeldre er i risikogruppen, ettersom hun ikke kan få vaksinen.
Men er enig i at det ikke er vits å bli helt hysterisk, så det er jeg ikke. Vi får vente på tur :)
Håper det er bra med dere.
klem

Solveig sa...

Så rart.. Fikk dette skrivet fra helsestasjonen: "Uke 47. Husstandsmedlemmer og andre med nærkontakt til de personer i risikogruppene som ikke kan vaksineres, dvs. de gravide i 1. trimester og barn under 6 mnd.

Dessuten alle ”friske” barn mellom 6 måneder og 10 år. (Barn 6mnd til 10 år skal ha en påfyllingsdose i uke 51)"
Skulle jo tro at dette var likt for alle kommuner i landet? Helt enig med deg. Når man har en liten baby som ikke kan vaksineres, så bør man få den snarest. Jeg tenker også på Nora i forhold til alt Sander drar med seg fra barnehagen. Men, nå er han jo vaksinert da. Så da skal han visst ikke ha muligheten til å dra med seg dette hjem der i fra.