18. sep. 2008

Bensin på bålet

Snakk om å fyre oppunder tenkte jeg, da jeg leste dagens aviser. Vendela skal nå gå til sin advokat for å få stoppet showet til Anne-Kath Hærland, der hun harselerer med Vendela. Vendela selv føler disse utsagnene er dypt injurierende.
Jeg tenker, ja det er ikke riktig at bare fordi du er komiker og holder mikrofonen alene så kan du si hva du vil om folk. Noen blir faktisk lei seg av sånt. Og det er ikke greit. På en annen side, det er vel ikke et land i verden som trykker ytringsfriheten så tett til sitt bryst som Norge gjør. "Jeg kan si det jeg mener, jeg bor i Norge!!" Hvis Vendela vil saksøke Anne-Kath, og skulle komme til å vinne i en eventuell rettssak, vil hun sikkert få en påtvunget beklagelse og kommentarene om seg selv i showet stoppet. Tenk hva som hadde vært utfallet i USA? Der elsker de å saksøke alle med penger, for en hver pris! Hun hadde sikkert fått millionerstatninger. Hun har jo bodde over there i noen år, så hun tror sikkert at det er sånn det funker her til lands også.
Anne-Kath mobber er hel del andre i showet sitt også. Men, de ser ut til å holde munn. Og det er nok det beste. Utenom Jan Thomas da...
Komikere lever av å "mobbe" eller parodiere andre. Og det burde vært en kjent sak for de fleste at tar du igjen eller går du til media med det, blir det enda verre.
Men til sist, er det noe Anne-Kath er spesielt bra på, så er det vel å mobbe seg selv. Makan til selvironi er det ikke mange som har!

Ingen kommentarer: