18. mai 2009

Bunaden min


Bunaden min passer naturlig nok ikke i år. Syntes jo at det er litt trist da. Det er faktisk ikke så ofte jeg møter på den i "bunad-sammenhenger". Men, i går så jeg den overalt! Møtte til og med en hel familie som hadde på seg "min" bunad. Jeg har sognebunad og er veldig stolt av den. Jeg har ikke et bilde av meg med den på for øyeblikket. Men, jeg fant bilde på nett da. Så da legger jeg ved det. Jeg har sognebunad fordi mamma er fra Sogn. Hun har lik som meg, bare med sort liv (vest)..
Pappa og Elin har sørkedalsbunad, fordi pappas familie kommer der i fra. I Sørkedalen har det alltid vært damebunad. Pappa ønsket seg bunad i mange år, men villle kun ha fra Sørkedalen og ikke noe annet. Men, det fantes jo ikke. Så hvorfor ikke ta ansvar selv da! Joda, det gjorde han. Han arrangerte designer, Husfliden og de som godkjenner bunader i Norge. Han og designeren har tegnet en kjempe fin herrebunad. Han fikk selvsagt kjøpe den første som ble laget. Den er så fin! På 17. mai i 2000 "måtte" han på cat-walken på Sørkedalen Skole å vise seg frem. Han elsket det...
Mange har kjøpt bunaden i ettertid. Noen år etter ble det laget et bunadsleksikon i tre bind. Her er alle godkjente bunader i Norge avbildet, men historie og tilhørighet fortalt under.
Pappa fikk da lov til å være modell for Sørkedalen. Moro!

Ingen kommentarer: