21. okt. 2010

Hva leste du som ung?

Jeg har lest uendelig mange bøker i mitt liv! Helt fra jeg var liten, ble jeg lest for. Hver eneste kveld. Da jeg lærte meg å lese, avsluttet jeg hver dag med å lese på sengen. Jeg fikk ikke sove før jeg hadde lest litt. Det var strenger regler i heimen på når jeg måtte skru av lyset. Jeg kunne nok lest hele natten igjennom i blandt. Bobseybarna og alle Astrid Lindgrens bøker var nok de første jeg leste selv. Men, så fikk vi jentene i klassen øynene opp for Evi Bøgenæs-bøkene. Har du lest noe av henne? Fantastiske bøker for unge jenter. Jeg har en hel haug av dem. Alle jentene hadde noen hver. De gikk på rundgang i klasserommet. Hun var jo egentlig en "eldgammel dame" som hadde skrevet disse bøkene for lenge lenge siden. Men, på åttitallet fikk hun et aldri så lite comeback.

Litt om forfatteren:
Evi Bøgenæs (født 23. oktober 1906, fødested Kristiania, død 3. september 1985, dødssted Norwich, Storbritannia) var en av 1900-tallets mest populære og mest produktive norske forfattere for småjenter og ungpiker. Hun er en nasjonal klassiker innen populærlitteratur for unge, og bøker av henne var stadig i produksjon mer enn 50 år etter at de kom første gang.

Verker
Bibliografi over alle Evi Bøgenæs' titler for barn og unge i Norsk barnelitteraturhistorie

Aldri voksen. Fortelling for unge piker, 1928
Det sterkeste. En bok om ungdom, 1931
Mens mor er borte. Fortelling for småpiker, 1931
Flirt for alvor, 1933
Vår i Paris, 1937
Kitts egen verden – Kitt – Kitt og Sven, 1940–42
Toves hemmelighet, 1943
Tove går i dekning, 1946
Tove arbeider videre, 1947
Vi skal aldri glemme, 1945
På den gale siden, 1948
Fest på en hverdag, 1949
Flette-Mette-bøkene (Flette-Mette, 1953, Flette-Mette og den lange melkeveien, 1954, Mette uten flette, 1955)
Astri fra taterhytta, 1954
Til deg, du kjæreste –, 1956
Tilgi meg, Fredrik, 1958
Juleballet, 1960
Tina i det røde hus, 1961
Tryllestaven, 1967

Jeg har lest en hel del av bøkene på denne listen. Kanskje en dag kan jeg tørke støv av de og gi de videre til Nora. Dette er bøker som er helt tidløse og sikkert like aktuelle i dag som på åttitallet, som på 40-50 tallet.



Dette var min favoritt!

Bøkene kan kjøpes på bokkilden.no eller på bokelskere.no



4 kommentarer:

Kristin sa...

Å så morsomt at du skriver om dette! Hadde glemt Evi Bøgenæs, men leste hvertfall om Tove og Flette-Mette :-) Bobseybarna var også en favoritt, og bøkene om Nancy Drew. Gøy å bli minnet på det igjen!

Solveig sa...

Så gøy at du synes det Kristin. Bøkene er jo så søte. Leste også mye om en vennegjeng - "FEM". Nancy Drew leste jeg aldri. Vet ikke hvorfor. Leste også en hel serie om en som het Lotta eller noe sånt. Mange bøker. Det var fine for 13 år gamle jenter! Mimre mimre... Det er gøy det.

Gry Bjerkeli sa...

Herreguuud de hadde jeg jo glemt! Tina i det røde hus var min favoritt også!

Klem Gry

Solveig sa...

Gry! Så gøy at du også leste de. Alle jentene i klassen hadde dilla! Moro å finne frem sånt igjen. Jeg har Tina i de røde huset hjemme. Hvis du vil lese den på nytt en gang. Hahaha... Klem