5. mai 2008

Løp og kjøp!!


I dag har jeg hatt en ganske irriterende start på dagen egentlig. Jeg dro tidlig hjemmefra fordi jeg må både levere og hente i dag. Da jeg kom bort til Lørenskog, står det helt bom stille. Biler overalt i alle tenkelige retninger. Jeg skjønte ikke hva som hadde skjedd. Det hender jo at det smeller mellom bilene i blant og det stopper opp litt. Men, ikke i alle retninger.


På P4 kunne de annonsere at det er supersalg og nyåpning av Elkjøp på Karihaugen. De åpnet kl syv i dag.


Hva er det med nordmenn tenker jeg da... Jeg blir så rød på øra av sånt. Folk går mann av huse for å kjøpe noe som er litt billigere. Hvermansen håper på å spare en krone eller to. De tenker ikke på at de skal stå i bilkø fra byen og ut på landet i timesvis og bruke en hel bensintank i køen. Til og med i småveiene på Høybråten stod det helt pakka med biler.


Hvorfor blir det kaos og hva er det som får folk til å gidde å stå i en sånn kø? Køen er et fenomen som oppstår når man vil fordele goder etter ”først til mølla-prinsippet”, det skjønner jeg.. Men, de som står i køen både frivillig og ufrivillig (les: MEG!) blir jo bare så forbanna. Folk tuter og kjefter, og enkelte prøver faktisk å snike... Jeg hører til de som blir irritert, men ikke til de som tuter og sniker.


Et sidespor: Jeg måtte jo le litt for meg selv der jeg satt og da. I helgen hadde jeg en samtale med noen ang barnehage og hvor bra det er. Det de fleste er opptatt av er jo nettopp alt det fine de lærer seg der. Som å vente på tur, lære å dele, ikke dytte vekk andre foran seg, tålmodighet, det handler ikke bare om deg.... osv. Hvis barna ikke klarer å lære seg dette, så blir det foreldresamtale hvor man skal snakke om barnets lærevansker og liten toleranse for de andre barna, osv. (Jeg snakker ikke av egen erfaring her faktisk, men sånn generelt og litt satt på spissen..) Når glemmer vi dette da? Så fort vi er store nok til å ta vare på oss selv?



Tror det er mange som har kommet veldig sent på jobb i dag. Ikke fordi de har sikret seg halv pris på en pc, men fordi de har stått i kø på motorveiene sammen med alle de som har gledet seg i flere dager til elleville dager i elektronikkbransjen, jubeldager, gulepriser eller hva det nå er.


Dette synes jeg bare var flaut.
Legger ved en link jeg, så kan dere se selv. Pinlige, pinlige Ola Nordmann

Ingen kommentarer: