27. mai 2008

Jenter kan også ha jaktinstinkt!



Her har det dreid seg om fiske stort sett året rundt. Men, som om ikke det var nok, skal P nå begynne å jakte. Hver kveld i to uker sitter han i et lokal et eller annet sted i Oslo og lærer om skog, mark og diverse dyr. Mange synes dette er en mannfolkgreie. Men, jeg vil heller si at det var en mannfolkgreie. Gutta er nemlig i ferd med å miste terreng. Jentene vil være med ut i skogen! Tidligere var den eneste kvinnelige deltakeren på guttas jakttur den firbente hjelperen deres. Stadig flere jenter tar jaktprøven, skytterprøven og går til anskaffelse av eget fiskekort.

Jeg hadde ikke hatt tålmodighet til dette. Det å være stille i time etter time er jo som kjent ikke noe for meg.

Jentene ser altså ut til å nyte stillheten rundt seg like fullt ut som mennene gjør. Men, når det gjelder å finne konsentrasjonen og den indre roen, må de virkelig finne den med fiskesnøre og vadestøvler? Hva med yoga og spa i luksuriøse omgivelser? Jenter blir altså tøffere og tøffere. Synes det er gøy med utfordringer.

Jeg liker godt å være ute i skog og mark. Allikevel kommer jeg ikke til å kjøpe meg verken våpen eller fiskekort. Men, jeg blir gjerne med ut. P har jo til og med kjøpt grønn regndress/turdress til meg og S har bæremeis. Nå ser det imidlertid ut som at S skal vokse opp med å prate like mye som meg. Og som P.... Så det er ikke sikkert vi kommer til å få være med hver gang.

I alle fall, alle ære til jenter som jakter og fisker. Hvorfor ikke liksom.. Jeg synes det er kult.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Hear hear!
Helt enig Solveig! Jakt: ikke så gøy - tur i skog og mark og telt og bål og sånt: veldig gøy! Må jo kunne skravle!

Anonym sa...

Kult at du leser Maria! Og enda kulere at du er enig meg meg selvsagt. Vi kan det med å skravle rundt bålet. Og det å plukke multer i tomme brusflasker :-)