11. feb. 2010

Noras matvaner

Nora er bestemt og vet hva hun liker og ikke liker. Hun elsker alle typer middagsglass. Spiller ingen rolle hvilken smak jeg kjøper. Alt går ned. Hele glasset på høykant faktisk. Men, jeg sliter fortsatt med NAN eller annet tillegg. Hun vil ha mammas egenproduserte melk og helst ingenting annet. Det begynner å bli bedre. Men, det er veldig vanskelig for meg å gjøre ting på sparket uten for huset. Uten henne. Og det er litt kjipt. Men, når jeg vet at jeg skal ut en kveld eller at hun skal på overnatting, bygger jeg opp et lager med pumpet morsmelk i kjøleskapet.
Som vanlig får hun blanding av morsmelk og tillegg i en flaske. Hun ville heller ikke ha grøt. Jeg begynte da å putte grøten opp i melka. For i det hele tatt å få den i henne. Tips fra Elin :-) Dette gikk fint, så nå har jeg kjøpt et lager med velling i Sverige. Der er de gode på det. Ikke så vanlig her i Norge. Det finnes noen få typer i de store butikkene. Jeg har kjøpt en fra Nestlè. (Den gule)... Og nå har hun begynt med grøt også.

Dette er Noras dag:

Våkner nå litt tidligere enn før. Mellom 7 og 8. Får da en flaske med 165 med NAN og 55-60 med morsmelk. Sover litt igjen. Et par timer. Får så en flaske med velling. 150ml kokt vann og 50 ml morsmelk, 5 ss vellingpulver (havrevelling). Middag: et middagsglass og vann til drikke. Kveldsmat: grøt og en flaske med melk. Samme blandingsforhold som det første måltidet. En gang i løpet av dagen får hun tre-fire skjeer med sviskepure. Hun blir så hard i magen og grøten og NAN'en. Hun vil jo selvsagt ikke ha malt i melken sin. Og i blandt deler vi en banan eller hun får et fruktbeger. Mye mat altså.
Hun er nå 6 og en halv måned og veier 7,5 kg og er 68 cm lang. Vokser og koser seg. Ser god, rund og tilfreds ut.

Kom gjerne med innspill og tips om hvordan du legger opp maten til din baby i løpet av en dag. Jeg tar i mot med glede!

Hun sover to til tre ganger per dager og ca 12 timer i ett strekke om natten. Legger seg melllom halv syv og syv nå.

Månedens pilepæl: Har måttet fjerne baggen fra vognen. Hun er rett og slett for stor for den nå. Var på tur med henne på mandag og hun lå med armene rett til værs stakkars. Nå har hun god plass og jeg kan heve ryggen litt slik at hun kommer opp og får sett seg litt om! Stor jente! :-)

Ingen kommentarer: