8. aug. 2008

Lesehest og helgemoro!

I går hadde jeg en kjempe hyggelig kveld. Dro rett til Aker Brygge for å møte Petter, Pål, Katrine og foreldrene til P og P. Vi spiste en helt fantastisk middag på Lofoten Fiskerestaurant. Jeg spiste en helt nydelig fiskesuppe med dagens fangst. Og jeg var svært godt fornøyd med det de hadde fått fisket den dagen! Scampi, laks, kveite m.m. Hovedretten besto av ovnsbakt ørret med potet og selleri pure og grillet kantarell. Mmmmmmmmm! Vinen vi fikk til var også helt nydelig. Terras Gauda O Rosal 2007. Fantastisk vin. Jeg har servert i et selskap en gang, hvor Kongen var gjest. De serverte denne vinen fordi han synes den er så god. Vet ikke om dette er en så strålende referanse for denne vinen, men han er jo konge da. Jeg regner med at han har smakt litt god vin her og der i løpet av livet.

Vi måtte ut å strekke oss litt etter middagen fordi vi var så mette i magen. Gikk på Fridays og tok litt mer å drikke på uteserveringen. Petter og jeg måtte hjem å avløse barnevakten. Tante Elin passet Sander og da koser han seg alltid masse. Det gjør vi også, fordi vi vet at vi ikke trenger å tenke på hva de gjør og ikke gjør. De har det så fint sammen :-)

I morgen har Petter bursdag. Da skal vi kose oss sammen alle tre. Denne helgen går med til å male litt, fikse på ting hjemme osv. Trengs i blant, selv om det ikke er så veldig gøy. Men, alt kan ikke være gøy hele tiden heller. I morgen får vi jo roe ned litt og feire litt bursdag. Men søndag er den store arbeidsdagen. Da skal de males! Regn eller ikke regn. Vi skal stå under tak, så da går vel det hvis været ikke skulle holde.


Jeg leser forresten Drageløpern nå om dagen. Nyter stillheten på toget og det å få lov til å sitte å lese i en bok. Helt uforstyrret. Har akkurat lest ferdig Tusen strålende soler. Nå har jeg bare et par sider igjen på Drageløpern. Jeg er så veldig inne i dette med Taliban, burkaer, menneskerettigheter, Afganistan osv osv.. Jeg må lese noe annet når jeg er klar med denne. Jeg var så lei meg på toget i dag, at jeg tror han som satt rett over meg la merke til det. For en bok! Den er fantastisk skrevet. Jeg blir så revet med, og så veldig lei meg.

Før jeg leste disse bøkene har jeg ikke latt nyheter fra den kanten av verden gå så inn på meg. Det skjer så mye der. Mye trist. Bussbomber, selvmordbombere, tvangsekteskap, kvinneundertrykkelse, ingen ytringsfrihet eller menneskerettigheter i det hele tatt. Man blir kynisk tror jeg. Det blir for mye og det er for uvirkelig for oss som bor her. Mange, inkl meg selv, tenker nok "huff da" og så bytter vi kanal og glemmer det hele. Men nå, etter at jeg snart har kommet meg gjennom to bøker hvor handlingen er lagt til Kabul, så har alle disse menneskene på Tv2-nyhetene fått en familie. Et navn. Nå vet jeg hvordan de lever og ikke minst hvordan de har hatt det før. Før Taliban, før kommunismens tid og før Sovjetunionens invasjon. De var jo som oss. Levde omtrent som oss. Disse bøkene må leses!

Jeg har noen andre bøker som ligger og venter på meg nå. Den ene heter Balansekunst. Her er handlingen lagt til Bombay i India. Jeg tror ikke dette heller er en spesielt trivelig bok. Derfor tenker jeg at det alltid er greit å ha en Marian Keys bok i bakhånd. Må ha et avbrekk med noe som er litt enkelt og "hjernedødt", men veldig morsomt. Lucy Sullivan gifter seg, heter den. Har jo selvfølgelig lest alt annet hun har gitt ut. Med stor glede. Må nok ta den før Balansekunst. Jeg trenger det. Har hele den her Berlinerpoppel-serien liggende også. Som alle har lest. Bare ikke jeg. Derfor er jeg så glad for at jeg tar toget nå. Tenk på alt det morsomme jeg skal lese utover høsten! Gleder meg allerede. Boktyven snakkes det om i gangene på jobben. En jeg visst nok bare må ha med meg. Og Iran våkner.

Jeg må lese fort fort, for å komme igjennom alt dette. Det er en fryd! :-)

Kom gjerne med tips til "må leses" bøker! Det tas i mot med stor glede.

Ps: Jeg har allerede leste alle tre Stieg Larsson bøkene. Tre kjempe bra bøker. Det er mitt tips til deg!

Ha en fin lesedag!







2 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg har faktisk akkurat lest en bok som kan passe bra til din islam-arabiske verden-dilla:) "Huset ved moskeen" heter den. Handler rett og slett om livet til familien som bor i huset ved siden av moskeen, men du får også historien til Iran de siste 40årene med på kjøpet. I like! Du kan godt låne den av meg hvis du vil. Dette er mitt yndlingstema for tiden.. Har også lest Balansekunst, og eeelsket den. Digger du den må du også lese "familieanliggender" av samme forfatter. (Kan låne den også hvis du vil:) Og Glasslottet. Der er handlingen i Burma. Alle er familiehistorier, men med historien relativt tydelig flettet inn..
Jeg skal begynne på "Vinter i Madrid" nå, så får vi se om den også blir en anbefaling.. (Ok, og en til da, om Barcelona: "Havets kateral".. DEN var fin den..)

Solveig sa...

Tusen takk Maja! Mange bra tips. Jeg regner med at jeg får lest en del fremover nå. Jeg blir jo helt nedbrutt av denne Islam-arabiske-verden perioden, men det er veldig spennende og interessant synes jeg. Marian Keys tar nok et par dager tenker jeg, så skal jeg hive meg over Balansekunst.
Jeg hadde jo blitt helt gal av å ha din jobb! :-)