7. juni 2010

I Alt For Norge (det programmet med amerikanerene), så ble de helt sjokkert over at det er vanlig med bilde av kongefamilien på utedoer. I vår familie og vårt hytteliv har dette ikke blitt praktisert. Men, vi har derimot hatt et dikt hengende på veggen. I alle år! Dette er skrevet at Nils Slettemark. Ikke bare blir han nevnt i samme setning som Alf Prøysen og André Bjerke. Men, han var også rektor på barneskolen der jeg gikk. Søtt dikt det her!

Barnevers til kvinnetiåret 1975

Eg er jente
du er gut.
Eg har trakt
og du har tut
Det er reiskap
god å ha
Begge er vi
like bra
At vi to
kan bli til tre
veit vi vel
og korleis det
Løgleg tenkt
og inkje sagt:
Tømme tut
og fylle trakt
Kan du tute
som ein mann
kan eg trakte
lite grann
Du treng kvende
eg treng kar
Ein gong kan vi
bli eit par
Tanken sviv
på ymse vis
når vi hoppar
paradis

Dikt av Nils Slettemark

Ingen kommentarer: