29. juni 2011

Observasjoner fra et cafebord

I dag har jeg hjemmekontor. Men, det er noen og jobber hjemme hos oss på morgenen i dag, slik at jeg sitter på en cafe rett i nærheten og jobber. Den første timen jeg satt her var det helt stille. Bare meg som gjest. Koste meg med, kaffe, frokost og dagens aviser. Så på med pc og tlf. Klokken er åtte og dagen er i gang. Det er effektivt å sitte her helt alene. Nå etter ca halv annen time fylles stedet sakte men sikker opp. Ved siden av meg sitter en liten gjeng med fem personer. Fire damer og en mann. Alder? Ca midt i livet et sted. De snakker om vær og vind. Kan ikke unngå å lytte til dem. Foruten om vær og vind, snakker de om trafikk. Temaet som er på alles lepper om dagen. Den ene damen sitter helt taus og ser på. Etter en stund slenger hun inn noen sleivspark. Går det ikke tog? Hvorfor ikke det? Hva er det med all den trafikken om dagen? Har det skjedd noe spesielt? Hva?? Brukte du så lang tid forbi Alnabru? Hvorfor det?
Hvor har du vært denne uken tenker jeg, og får faktisk lyst til å sette meg ned ved siden av henne. Du trenger verken spisse ører eller løfte blikket for å få med deg dagens trafikksituasjon. Tv, aviser, radio, forbipasserende snakker om det samme. Kleppa stikker stadig hodet frem for å prøve å dekke over denne håpløse situasjonen hun, Jernbaneverket og Vegvesnet har satt oss i. Eller om hun rett og slett bare stikker hodet i sanden. Velg selv...
Det er en grunn til at jeg benytter meg av hjemmekontor i dag!

Ingen kommentarer: